اول مارس 2024 - در حالی که قطره های چشمی می توانند به علائم مرتبط با دیابت، مانند خشکی چشم یا سوزش کمک کنند، رتینوپاتی زمینه ای را درمان نمی کنند.

رتینوپاتی دیابتی یک عارضه مرتبط با دیابت است که چشم ها را تحت تاثیر قرار می دهد. این به دلیل سطح بالای قند خون است که به رگ های خونی بافت حساس به نور در پشت چشم یا شبکیه آسیب می رساند.

با گذشت زمان، دیابت می تواند به این رگ های خونی آسیب برساند و بدون مدیریت یا درمان مناسب منجر به مشکلات بینایی و به طور بالقوه نابینایی شود.

این مقاله به بررسی این موضوع می پردازد که آیا قطره های چشمی می توانند به رتینوپاتی دیابتی کمک کنند.

بهترین قطره چشم برای رتینوپاتی دیابتی چیست؟

قطره های چشمی به تنهایی برای درمان رتینوپاتی دیابتی کافی نیستند. این عارضه به درمان‌هایی نیاز دارد که آسیب‌های اساسی به رگ‌های خونی شبکیه را برطرف می‌کند.این درمان ها ممکن است شامل لیزر درمانی، جراحی، یا تزریق مستقیم به چشم باشد.با این حال، متخصصان پزشکی ممکن است برای مدیریت علائم مربوط به رتینوپاتی دیابتی، مانند التهاب یا تورم، قطره های چشمی خاصی را تجویز یا توصیه کنند.

این قطره ها می توانند شامل:

 قطره های چشمی داروی ضد التهابی غیر استروئیدی(NSAID): این قطره ها می توانند به پیشگیری یا درمان تورم در قسمت هایی از شبکیه کمک کنند.

 قطره های چشمی استروئیدی: پزشک ممکن است این قطره های چشمیرا برای کاهش قرمزی و التهاب توصیه کند.

 قطره های چشمی بدون نسخه (OTC): استفاده از قطره های چشمی OTC می تواند به درمان درد، خشکی و درد چشم کمک کند.

افراد باید برای یک برنامه درمانی مناسب با یک متخصص مراقبت از چشم مشورت کنند، زیرا اثربخشی درمان ها می تواند بسته به موارد فردی و شدت بیماری متفاوت باشد.

پزشکان اغلب از قطره های چشمی برای گشاد کردن چشم ها قبل از معاینه ی چشم استفاده می کنند. این قطره های گشادکننده به طور موقت مردمک را بزرگ می کند و به پزشک اجازه می دهد دید بهتری از داخل چشم از جمله شبکیه داشته باشد.این کار برای تشخیص میزان آسیب شبکیه که رتینوپاتی دیابتی ایجاد کرده و برای تعیین درمان مناسب ضروری است.

متخصصان به افراد مبتلا به دیابت توصیه می کنند که به طور منظم معاینه چشم با مردمک متسع را برای نظارت بر علائم رتینوپاتی و سایر بیماری های چشمی انجام دهند.

سایر درمان ها

درمان های رتینوپاتی دیابتی معمولاً شامل موارد زیر است:

 مدیریت دیابت: مهم ترین مرحله کنترل سطح قند خون، فشار خون و کلسترول است. این می تواند پیشرفت رتینوپاتی را کاهش دهد و از خطر کاهش بینایی بکاهد.

 معاینات منظم چشم: تشخیص زودهنگام از طریق معاینات منظم چشم بسیار مهم است. این اجازه می دهد تا درمان به موقع قبل از کاهش چشمگیر بینایی انجام شود.

 جراحی لیزر: متخصصان می توانند از این روش برای بستن رگ های خونی نشت کننده و کاهش تورم در شبکیه استفاده کنند.

 جراحی زجاجیه: در موارد پیشرفته، فرد ممکن است نیاز به جراحی برای برداشتن خون یا بافت اسکار از زجاجیه داشته باشد. زجاجیه همان بافت ژله مانند وسط چشم است.

 تزریق: پزشک می تواند داروهایی را به چشم تزریق کند تا تورم را کاهش دهد و از رشد رگ های خونی جدید جلوگیری کند.

در حالی که قطره های چشمی می توانند به علائم مربوط به دیابت، مانند خشکی چشم یا سوزش کمک کنند، رتینوپاتی زمینه ای را درمان نمی کنند.

منبع:

https://www.medicalnewstoday.com/articles/best-eye-drops-for-diabetic-retinopathy#other-treatments